Allmänt, Camping Coswig, Frihet, Husbil, McLouis, Waren, livet

Vi rullar vidare

Vaknade till dag tre med en liten skräckkänsla, har vi försovit oss. Nejdå precis när jag tog i iPaden så gick larmet, 06.00. Skönt att vakna samma tid som jobbmåndagar och känna sig alert och vilja hoppa ur sängen. Vi har sovit gott och inte störts av trafik som vi läst att andra blivit störda av.

Vi fick köra på båten vid 07.00 och vi var bland de första på. Hittade ett fönsterbord direkt. Vi försökte boka frukostbuffé igår men det var fullbokat med det fanns även en mindre buffé i cafeterian, 105:-/person som dög bra.

Resan tar bara fyra timmar och femton minuter men kan bli ganska dryg om man inte har något att sysselsätta sig med.

Vi stannade till snabbt på bordeshop och det var den minsta vi sett. Siktet inställt på fler olika alternativ samt hur långt vi orkar. Stannade och fyllde på lite diesel efter vägen och den kostade 1.269 euro, inte så billigt.

Vi stod ut till Waren där stannade vi. Hittade ställplatsen i appen park4night. Man betalar i blomsteraffären hos jättetrevlig personal och toaletter samt duschar ligger i samma hus. 10 euro/natt, elen 50 cent /kWh samt dusch för 1euro/5 minuter. Slitet men rent. Ett par minuters promenadväg bort ligger den charmiga hamnen med många uteserveringar. Vi provade ingen av dem utan gick upp till torget där det fanns några till. Det gick många flodbåtar från hamnen och vi hittade ett snyggt Water-Home.

Vaknade och fixade allt vi skulle för avfärd. Inte så lätt som vi trodde, halva Waren var avstängt. Stundvis var vi förföljda av en polispike vars förare käkade mjukglass och bara stirrade! En hand på ratten är ok här, glass till frukost också.

Tyskarna är otroligt bra på ställplatser men desto sämre på vägbygge. Stau hela tiden och de nya vägarna känns som att åka centrifug de också.

Efter vägen finns det många ställen att besöka.

Vi hade sikte på någon bra ställplats idag men en timme innan vi skulle vara framme så dök Coswig upp på skyltarna. Hade vi inte läst någonstans att det skulle vara ett bra ställe. Bestämde oss snabbt för att det får bli så för natten.

Som vi fattar det då klassade det tidigare som ställplats men nu som camping. Så charmigt ställe. Den ställplats vi riktat in oss på hade 19 platser och den här 60, kändes säkrare på att få plats. Receptionen var inte öppen när vi kom, det satt en man och skalade lök utanför och trots hans bristande engelska, eller är det min bristande tyska, så förstod jag att vi kunde ställa oss vart vi ville om det inte fanns en skylt och att det inte fanns toalettpapper på toaletterna. Betala kunde vi göra senare.

Vi ställde in oss med fronten mot Elbe. Man kan även stå direkt nere vid vattnen längs med promenadstråket. Tyvärr var det väldigt långt till elstaplarna så det blir ingen el inatt, tacka gudarna för solcellerna.

En promenad runt området innan vi tog en cykeltur. Sanitetsbyggnaderna är superfina och stugor samt villavagnar ser fina ut. Hade dock glömt att det inte fanns toapapper och det fick mannen höra när vi gick därifrån, det fann en svenskregistrerade bil till på området, en personbil, och det var de som fick höra om mina toalettbestyr.